torsdag 26. januar 2017

Historien om et slips !

Min venninne Inger-Mari går sine egne veier og lager quilter og duker uten mønster. Dette "gjøre på min måte" preger henne i ett og alt. For noen år siden ville hun sy en rund duk. Det var lenge før vi kjente til linjaler som Dresden Plate m fl. Hun tok utgangspunkt i et slips til mannen sin, gjorde noen matematiske beregninger og vips så hadde hun et mønster. Hun liker ikke å lage mønsterbeskrivelser, så det gjorde jeg og vår lokale quiltebutikk fikk copyrights.  Da jeg ryddet på syrommet etter at jeg var ferdig med mysteriet En Provence, dukket  mønsteret opp sammen med noen rester fra spisebrikker som blei sydd da vi snekra sammen mønsteret. Den hjemmelaga malen lå også sammen med mønsteret.



Sånn blei den. Jeg sydde to i dag, men har rester til minst to til, så det blir nok fire.




En pakke med gule og grå fatquarter og en ny linjal blei også utforsket i dag. Dette skulle bli en spisebrikke, men den blei i største laget så det blir påskeduk.  Jeg brukte en 10 graders linjal og det fungerte ikke til spisebrikker. 36 "slips" førte til en stor runding i midten og det så jeg ikke komme. Jeg skal bruke Inger - Mari sin hjemmesnekra mal til spisebrikker. Den har bare 24 "slips".

Gult er kult!




1 kommentar:

  1. Jeg liker tanken på duker. Ferdige sikkert være vakker. Hilsen.

    SvarSlett